Saturday, April 28, 2012

Sentap!

Hokhokhok! Ingat nak stat post ni ngan tajuk Aku Punye Blog AKu punye Suke la! Tapi bile pikir-pikir balik, tajuk sentap ni yang paling aku berkenan. Bukan ape, saje je aku nak post bende yang berkias-kias sikit. Minta-minta la ade orang yang paham maksud aku ni. Dan orang yang aku maksudkan ni memang salah sorg dari peminat blog aku gak. Hokhokhok! Bes gile camni.

Untuk peminat yang aku muliekan. Terima kasih sebab sudi membaca blog aku walaupun ramai tapi kurang komen pun takpe. Asalkan blog aku ni sentiase ade pengunjung. Aku  sebenarnye berbangge coz ape yang aku celotehkan dalam blog aku ni menjadi bahan bualan. Walaupun negatif, tapi nak buat camne kan. Aku tak leh nak kawal akal orang yang selalu negatif ni. Nak cakap tak matang, tapi usia dah meningkat sesangat. Lebih tua dari aku and dah kahwin and anak dah bersepah. Teringat aku dialog cite Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dulu and dialog ni memang aku slalu gune mase skolah rendah.. Hoho! Dialog ni berbunyi camni.. "Dah besar pun bodoh".. Wakaka!

Adohai.. bile nak coretkan dalam blog ni pasal orang tua, pendek akal dan disokong dalam group-group pendek akal ni, tanpe gambar pun aku rase leh menarik minat ramai pembaca ngan komen. Tu pun kalu berani komen la. Ye la kan, sape yang gigit cili, kalu bukan lidah org nogori, kompem teraso podeh eh. Pe-pe pun kepada orang negatif yang singkat akal ni sila la bace dan fahami. Ni memang direct ngan korang. Dah besar pun mcm budak2 mumaiyiz!

Cite ni berkaitan ngan fesbuk aku. Biasela kan bagi yang kurang ilmu nak tarik traffic ke blog, so aku selalu gune ayat promosi murah dalam fesbuk untuk promote blog. So ade la beberapa orang ni (perempuan) yang memang dalam friendlist aku, suke sangat bace blog aku ni sampai rekemen kat kawan-kawan die yang lain dalam satu group. PErgh! Aku tak sangke sampai macam tu hebat promosi murahan dalam fesbuk. Terima kasih sebab tolong promote. Tapi takde royalti la ye. Blog ni bukan punca rezeki aku. Just saje nak buang mase menaip. Tapi yang leh jadi punce rezeki tu yang post tentang bisnes bini aku. Coklat tu. Ha! Order la!

Melalut dah..Em.. Sambung balik.. So group ni gune la ayat-ayat aku tu untuk jadi bahan dalam group. Ntah ape dorang sembang, aku malas nak amek tau. Tapi ape yang aku dapat tau mende-mende yang tak enak la.. Adohai! Tak sedar ke oi, kubur sentiase memanggil. Usia kite ni bukan semakin bertambah, tapi semakin kurang. Udah-udah la buat keje takdo pekdah tu. Dah besar pun..bak kata korang "da ade anak leh pikir secara matang" 

Aku sebenarnye tak leh tengok bini aku ni sedih-sedih time pregnant ni. Tapi sebab hormatkan orang tua cam korang la, aku tahan je nak maki. So aku akan gune care yang kalu dapat tempias kat korang pun alhmadulillah. So bace la k dan selamat beramal.

Cerita pasal membuka aib bini aku dalam post pertama. Awat? Kerana "Budak rosak" je korang bahan bini aku kaw-kaw ye.. Wakaka! Ni print screen


Ape la yang korang ni pikir pasal perkataan budak rosak tu? Tak paham tul. Kenape la bace tak abis? Bangang ape? Ni ke yang buke aib bini aku? AWat dalam otak korang tu cume leh simpan 2 huruf aje ke? Korang ni belaja sampai darjah 3 je ke? Pastu cikgu korang mati kene baham harimau ke? Tu yang dapat simpan 2 perkataan je. Adohai..dr cara pemikiran korang la aku da leh agak isi ati korg macamne..suke berprasangka buruk.. Malas aku nak terangkan. Cukup la aku post camni je. Sebab korang pun bukannye anak-anak yang perlu dibetulkan. Tapi korang ni yang sepatutnye membetulkan anak-anak. So aku balas camni je. Paham-paham sendiri la k.

Pandai korang cite pasal agame ye. Sampai orang lain yang dah berubah pun korang jadi bahan ye. Ni aku nak bitau korang. Tak payah nak masukkan dalil pe-pe atau nak bagi perkataan arab. Memadai ngan bahase melayu yang aku, korang, pembaca yang aku hormati and bini aku paham. Korang cermin sikit muke cantik korang tu. Nampak tak lendir-lendir busuk mengalir keluar dari hidung, mulut and mate? Kalu korang nak tau, hati yang kotor ni sebabkan muke korang walau cantik mane pun tak kan dapat nampak cahaye dari muke korang.

Tak perlu nak masuk hal ibadah. Sebab aku bukan tau idop korang camne. Cukup dengan ape yang aku nampak bile aku jumpe korang mase gathering. Ye,aku tau aku pun bukan suami yang sesempurna suami korang tapi aku cube xnak sedayus suami korang. Itu je cukup untuk aku balas balik ayat tanggungjawab suami terhadap isteri. Awat? Laki korang leh bawak korang masuk syurga ke klu korg tak bertudung? Pergh! Pernah dengar cite dose sehelai rambut? Kalu tak pernah, sile google la k. Eh silap sila tanye dgn ustaz atau guru agama. Yela korang bukan leh terima tazkirah dr google2 ni. Jgn lak bagi ayat tak sampai seru lagi nak pakai tudung. Orang bangang tak cukup akal je bagi ayat camtu. Kalau betul korang beribadah, bace Al-Quran. Dah lebih 1400 tahun dah ayat suruh tutup aurat.

Ni aku nak nasihatkan korang. Pada setiap manusia, ade malaikat yang mencatit segala amalan kat dunie. Amalan tu bukan sahaja dari ape yang kite buat, tapi dari ape yang kite niatkan. So kene la pelihara hati dahulu.Tentang bini aku nak berpurdah atau berniqab,itu niat die. Sekurangnye itu petanda kebaikan die nak buat. Dari korang? Tudung pun pakai bila majlis tertentu je. Hasut dan fitnah ialah 2 perkara yang berbeza. Hasut ke arah kebaikan bermaksud mengajak orang lain ke arah kebaikan dan mencari nur dalam hati. Tapi kalu hasut ke arah kejahatan ni, adalah sebaliknya. Bile hasutan ni disokong dengan fitnah, korang paham-paham je la. Berape banyak yang korang bualkan dalam group korang tu? Korang je yang tau. Walaupun kami ni bukan orang-orang alim, tapi kami ni ke arah nak mencapai kebahagiaan diakhirat. Ape la yang korang tak puashati sangat dengan aku n bini aku ni? Hadoi! Ke sebab aku ni lebih ensem dari laki korang, tu sebab ko jeles ngan bini aku kan. Wakaka!

Allah Maha Mengampun. So kalu korang rase nak teruskan dengan ape yang korang buat tu, itu urusan korang dengan Allah. Tula. Aku dah pesan banyak kali dah dgn bini aku, gune fesbuk ni baik2. Haa kan dah terkena. Wakaka! Jadikan pengajaran ye yang. Tapi alhamdulillah lah now banyak dengar youtube ceramah2 agama.

So sekian sahaje post aku untuk kali ini. Tajuk tu sebenarnye untuk aku yang tersentap. Bukan untuk korang. Kalu untuk korang, aku letak tajuk "Orang Tua Kutuk Tak Sedar Diri yang Bebal dan Bangang" Wakaka! Oh ye.. sebenarnye ayat aku lebih kasar dari ape yang akan publish.  Sebab mase aku taip ni, aku memang emosi gile2 dan takkan maafkan korang dunie n akhirat sampai la korang datang jumpe aku ngan bini aku n hero aku n bakal heroin aku dan mintak maaf.

Kepada pembace-pembace blog aku yang lain, aku minta maaf atas bahase kasau dalam blog aku ni. Aku taip camni sebab aku tau, dorang ni alang-alang dah bodoh sangat, bia aku tambahkan lagi kebodohan diorang. Wakaka!




No comments:

Post a Comment