Saturday, April 21, 2012

Hero

Tanggal 1 Mac 2011 detik bersejarah bagi aku ngan bini. Hero aku tunjuk muke..Hoho! Tapi sebelum kemunculan hero ni, aku nak berterima kasih kat kawan opis aku, Mohd Fakaruddin bin Mohd Noh (name penuh) atau singkatannye Ding. Haha! Orang Kelantan. Brother ni die senior aku mase blaja kat UPM.

Nak jadikan cite, mase hari siang 1 Mac tu, aku takde kete. Bapak mertua aku gune balik Cameron coz kete die masuk bengkel. So aku pikir memang takde masalah la sebab bini aku pun tak tunjuk tande-tande nak bersalin. Tapi tengahari 1 Mac tu, bini aku text kt aku, dah kuar darah. Melilau aku camne nak buat. Mase tu kat opis. So Din ni nasihat kat aku jangan tunggu lame-lame. Terus die bawak aku balik umah and bawak bini aku ke hospital. Pastu die terus blah la. Pertolongan die tu yang paling aku hargai.

Lame gile bini aku kat hospital dari siang sampai ke malam. Hoho! Kul 11.45 hero aku selamat dilahirkan. Yehaa! So entry kali ni, aku nak tunjukkan gambar hero aku dari Minggu pertama sampai la ke baru-baru ni.

Hero Sebulan and 2 Bulan



Mase ni memang aku hepi gile-gile r bile ade hero ni. Bini aku pantang 2 minggu kat Cameron. Mase tu aku amik lagi cuti 5 hari. So aku lepak kat Cameron kejap je la. Sume orang bitau memang rupe aku.. Haha! Memang pun. Perangai pun ala-ala aku gak.. Aish.. Anak Abah!

Hero 3 bulan and 4 bulan
Mase die 4 bulan, aku botakkan rambut die. Sebab die jenis tido kepale berpeluh. Pastu naik ruam-ruam. Ni r kali pertame aku botakkan kepale die. Gune shaver singgit sebatang. Hasilnye, kepale bertakuk, siap ade calar-calar lagi. Tapi takpe, hero kan and lagi Anak Abah!

Hero 5 hingga 8 bulan
Makin lama hero aku ni banyak akal die. Mase die 7 bulan, bini aku dapat voucher amek gambar dalam studio. Tu yang ade gambar die pakai baju ayam tu. Ayam? haha! Tapi studio tu memang bes. Photographer tu dengan budak-budak memang bes! Hasil tangan dorg pun memang cantik r. Aku puji sebab aku tak pandai amek gambar macam dorg. Aku main snap je ngan ISO auto. Hoho!

Mase umur die 8 bulan, ktorg balik ke Cameron. Tu yang dapat snap gambar die ngan kucing. Ni kucing mertua aku. Gedabak punye besar-besar. Kucing jalanan gak. Tapi dijage dengan baik. Tu yang melepek die ngan hero aku. Dorg lagi besau dari baby umur 8 bulan. Siot tul. Nampak sangat anak aku ni miliki genetik kekurusan aku. Hoho!

Hero 9 dan 10 bulan
Hero dah leh bertatih mase 9 bulan. Gigi pun dah tumbuh. Mase ni memang bes gile. Die cume bertatih depan kamera je. Kalu suruh die bertatih, die just berdiri je. Pastu main imbang badan. Mase die 9 bulan, aku saje je bawak die g test air laut kat Port Dickson. Sebab ikutkan perangai die, memang die suke main air. Adohai anak abah.. Takut air berombak rupenye. Tu yang die nangis kaw-kaw tu. Pelik tul. Padahal air paras kaki je. Die punye meraung, sampai sume kat pantai tu tengok. Haha! Rilek r makcik pakcik, Den bukan nak lomehkan dio. Sajo jo nak bagi dio men laut. Adohai..

Mase die umur 10 bulan ni die memang suke main stereng kete. Sume mende beroda, die jadikan stereng. Tengok muke die tu, ade cam ala-ala drifter. Wakaka! Nasib baik kat umah aku walaupun ade PS3 tapi aku tak beli yang set stereng tu. Kalu tak dah musnah dah die kejekan.

Hero 11 bulan
Hoho! bulan die dah tunjuk camne die leh tiru care bapak die. Mase ni stat aku dah kurang men game. Sebab die kompem nak controller aku. Tu care die baring tu sume ejek aku tu. Sambil gelak-gelak, mate pandang kamera. Geram tul. Belikan die topi kat downtown bangi. Tu pun last stok untuk die. Nasib baik r ade. Tapi bukannye gune pun. Pakai untuk kejap je. Die dah tak selese. Bulan ni memang perangai die asyik tiru care orang.. Hoho!

Hero Genap 1 tahun
Aku pernah berjanji ngan bini aku n hero. Bile hero ni dah leh jalan, aku bawak die jalan-jalan kat I-city. Hoho! Last-last ktorg pilih birthday die g I-City. memang bes gile tengok gelagat die pandang lampu-lampu tu. Tapi ade kisah gak kat I-city ni. Aku anggap sebagai ujian je. Hoho! Tiket parking ilang. Wakaka! Ktorg dah la lepak sane dari kul 8 malam. Cari tiket punye pasal sampai dalam kul 12 gak la. Wakaka! Melilau aku cari. Siap pegi jalan mane yang aku dah jalan. Tak jumpe-jumpe gak. Dah la mase tu hujan renyai-renyai. Sadis tul. Aku sroh bini aku lepak kat kedai mamak sambil aku g merantau seluruh i-city tu.

Last-last ade brother ni suruh mintak tolong kat kaunter bayar tu kalu-kalu dapt tolong. Ade brother kat situ nak jual 50 hinggit. Gile ke bro?! Dah la parking tu skali masuk 10 hinggit. Ni nak kene bayar kat ko 50 hinggit. Kalu aku beli kat ko der, kompem 60 hggt aku terbang bersahaje je. Dah la mase tu aku agak sengkek sedikit. Sebab baru lepas g shopping kt tesco. So aku ikut nasihat org, g tanye kat kaunter. Kene la bayar 20 hggt. Tu pun bini aku bitau malas nak panjang-panjangkan. Nak buat camne kan. Dah salah aku ilangkan tiket. Tapi ni la kirenye first time aku menghilangkan tiket parking. Bahane betul!

Ape-ape pun bile aku pikir balik, tengok hero aku ni hepi-hepi, aku lupekan je pasal tiket tu. Memang bes gile dapat berjalan kat sane ngan family. Hoho!

So ni la gambar hero aku sejak lahir sehingga genap setahun. Ni sume bini aku yang rajin amek gambar setiap bulan. Gambar dari fesbuk gak aku amek. Nasib baik la ade. Kalu tak kang, lain lak idea aku nak tulis blog ni.

Skang ni, mase aku tengah menaip post ni, hero aku main tarik-tarik kete. Naik taknak. Mentang-mentang bende tu beroda. Tapi tarik ke arah aku lak tu. Ntah hape yang die pikir ntah. Ajak aku main-main kot. Sian kat die. Lame aku taip entry ni coz aku malas nak masukkan gambar satu-satu. Kalu tak kang panjang entry ni. Aku gune la photoshop. Oleh kerane malas nak edit. So aku just kopi-pasta and susun-susun camtu je. N lagi tikus pun takde. Kang makin lame keje mengedit gamba.

Skang ni aku nak main-main ngan hero aku dulu. Hoho! wokeh!


No comments:

Post a Comment