Thursday, April 19, 2012

My Kaki Part 2

KIA Spectra 1.6 Auto menjadi milik aku setelah owner jual. Owner lame pn akak aku gak. Biase-biase je spectra ni


Tapi ape yg aku banggekan sangat tu emblem decepticon. Gedabak susah gile nk cari. Saiz tu je yg ade. Autobot berlambak n besar tangan aku pn ade. Kete ni kisahnye lagi sedih. Sebab nak tolong family punye pasal, aku pun beli je la. Niat nak tolong. Kalu ikutkan malas aku nak beli coz bini aku dah ade kete.

Ni Spectra tahun 2004. Mase aku bli tahun 2009. Dah 6 tahun akak aku pegang kete ni. Accident pun dah banyak kali dah. Mase aku dapat kete ni sedih nye aku bukan kepalang. Mase test drive aku dah agak ape yg kurang. Tapi test drive pun paling laju leh bawak 50km/j je la. Dah kat kawasan taman.

Mase amek kete ni, aku g Yong Peng, umah akak aku. Mase tu ade la amanat sikit-sikit psl spectra ni. So aku dengar je la sbb owner die tau la kete die camne. Mase aku drive kt highway tu pergh! kepalangan sedih. 90km/j stereng dah gegar, 110km/j seluruh body gegar!! Gedabak la. Mase tu aku dah tau kemane duit aku akan pegi

1st mende yg aku buat tukar sport rim. Sport rim memang dah teruk gile punye gelong. Dah tak leh lebur sebab sebelum ni pernah lebur sekali. Pastu aku tukar driveshaft. Memang betul orang cakap barang spectra ni memang mahal gile. Ade yang rekon punye tapi kualiti je la yg org persoalkan. Tapi dah mase tu pun aku bukannye berduit sangat. So aku pakai China punye. Nasib baik la sehingge ke tarikh arini, driveshaft tu tak bagi beban lagi kat aku.

Pastu aku cat balik kete ni coz mase tu cat memang dah mati. Gedabak punye buruk! Aku takde gambar dulu-dulu sebab sedih bile tengok n aku taknak rakamkan. Wakaka! Mase tu pun absorber aku pun dah hancur. Macam cilake jadinye.

Aku buat transformasi gile-gile mase hero aku dah nak tengok dunie. Bagi aku better hero aku ni selesa bile die jalan-jalan ngan aku naik kete ni. Banyak gile barang aku tukar sebab dalam tempoh dari 2009 sampai 2011, banyak dah rosak. N aku je tak tukar-tukar. Just servis je.

Ni adalah sebahagian barang yang aku tukar yang aku sempat amek gambar.

Alternator
Plug Cable














Timing Belt




Banyak Gile la yang aku tukar. Malas nak upload satu-satu. Siap buat top overhaul lagi and tambahan-tambahan yang lain. Tapi hasilnye, spectra ni boleh cucuk bersahaja je dengan honda civic yang bersepah nak tunjuk hebat tu. Tapi kete ni memang buatkan aku habis banyak gile la. Tapi lebih banyak bakti die kat aku n family. Neway kete aku ni pn dah habis bayar gak. So aku tak perlu pikir sangat bayar bulan-bulan.

Sebenarnye byk yg aku nk cite psl kete ni. Tp dh ilang mood nk menaip. Tgh chatting ngan bos tmpt keje aku..wakaka!





So setakat ni je la entry aku kali ni. Aku mmg sayang gile ngan kete ni, wpn rmi org pandang rendah kt kete maintenance tinggi ni. Haha! aku pedulik hape!


No comments:

Post a Comment