Tuesday, August 28, 2012

Dugaan Aidilfitri

Lame..lame.. Aku dah perasan setiap kali aku post entry dalam blog mesti lame gile..HaHa! Sempena raya ni aku nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembace tegar blog aku. Hoho! Entry kali ni aku nak bercite pasal pengalaman raye aku itu hari. Hoho!

Tak seperti budak-budak opis aku, kebanyakannye dah bercuti stat ari rabu. Tapi aku tak amek cuti pun. Aku cume cuti untuk 2 hari je. Rabu ngan Khamis. Jumaat aku dah keje cam bese. Setia betul aku ngan opis aku. Wakaka! Neway tahun ni aku beraya ngan keluarga mertua aku kat Cameron. Hari jumaat tu aku dah gerak dah ke Cameron. Walaupun dah bajet kompem jam, tapi beraya punye pasal, sanggup aku harungi. Hoho! Cume aku lebih bijak dalam menangani jem ni. Aku ikut highway karak pastu kuar kat Bentong Barat ikut jalan Bertau, Sungai Koyan tembus kat Ringlet. Not bad la jalan coz langsung tak jem, pastu rilek tak ngantuk. Haha! Layan 90-110km/j cam tak terase lak. Perjalan pun amek mase dalam 3-4 jam je. Jalan pun bukannye bengkang-bengkok cam Simpang Pulai ngan Tapah. So sesape yang selalu bengang ngan jalan biase ke Cameron ni, aku cadangkan korang ikut la jalan yang aku gune ni. Tol pun cume 8 hinggit je. Tu pun bayar kt Tol Gombak ngan Tol Bentong, yang lain sume ikut jalan kampung. Hoho! Pemandangan pun not bad gak. Ni sedikit dari ape yang bini aku sempat snap.

Corner pun tak tajam. So cam korang nak speed camne pun leh.

Pastu same gak korang nampak gak hijau-hijau ni. So korang leh la enjoy mendrive jalan ni.

Sampai kat Cameron pun ntah kul brape, aku pun tak ingat. Yang pasti sebelum berbuka. Pastu cam biase la kan. Malam tu takde aktiviti sangat. So lepak berbual je la keje aku ngan family. Kalu tak pun just dok tengok tv je.

Ari sabtu lak, aku tolong bapak mertua aku g amek kete Honda SM4 die kat Simpang Pulai. Kete masuk bengkel dah lebih 2 bulan. Banyak la rosak tapi entah kenape sampai raya masih tak dapat siap gak. Mase tu kete kat bengkel cat. So bile g tengok, dengan seat tak pasang lagi. Yang ade cume seat ganti kat belah driver tu. Wiring ape pun tak buat lagi. Lepas amek kete tu, kitorang g kedai seat lak. Seat tu antar untuk basuh. Tapi malangnye, dorang pun tak pasang lagi sarung tu. Last-last opsyen kitorang, suruh pasang je seat tu tanpe sarung die. Wakaka! Kuning la dalam kete tu. Lepas amek seat, kitorang g kedai wiring lak. Buat wiring balik. Dorang check lampu, pasang balik audio. Dah g kedai wiring, g kedai tayar lak. Bapak aku bilang, tayar belakang besau sangat. Selalu bergesel. So tukar la tayar tu. Pastu oleh kerane kete dah setel, baru gerak ke Cameron.

Singgah jap kat pasar Simpang Pulai, beli air ngan roti untuk berbuke. Bapak aku lak isi minyak dulu, Pastu baru gerak. Skang Spectra aku follow rapat je ngan Honda bapak aku. Mase sebelum nak naik bukit ni, ade la kete Merc yang tak menyabar dok potong kami. Bagi aku biakan je la. Malas nak layan sangat kat bawah ni sebab kete die pun memang laju time tu. Dah stat jalan bengkang-bengkok sikit, baru aku perasan bapa aku dah tinggalkan aku agak jauh. So terpakse la aku kejor sampai dapat. Haha! Bukan nak berlagak, tapi bapak aku ni memang terkenal ngan pandu laju kat Simpang Pulai ni. So berbekalkan semangat taknak kalah aku, so aku follow rapat je honda sampai la betul-betul kat belakang Merc yang potong kitorang tadi. Memang rapat! Kalu ikutkan kemampuan kete aku, memang mudah je nak potong 2 kete ni sekaligus. Tapi aku lagi suke follow bapak aku coz aku nak tengok pemandangan kebiruan dek kerna lampu biru aku. Wakaka!

So aku ngan bapak aku memang takde niat nak potong Merc tu. Cume follow rapat je bia die tau lu pakai Merc, jgn berlagak la bile potong gua. Wakaka! So pemanduan gile2 ni terhenti sehingge bunyi azan. Mase tu aku ngan bapak aku dah slow dah. Bukak air tin ngan roti. Jamah sikit. Pastu aku nyalakan rokok n drive rilek sampai la ke Brinchang.

Malam raye tu, kat umah bapak mertua aku ni, memang dah kosong dah. Sume cikgu-cikgu balik bercuti. Tinggal la aku ngan family kitorang je kat situ. Hoho! Kirenye kuarters tu memang milik kami la. Wakaka! So malam tu gak aku ngan family aku membuat onar. Bakar mercun biar bergegar satu Tanah Rata. Wakaka!


Kualiti gambar tak bagus sangat coz kamerawomen tak reti nak pakai flash. Ntahhapehapentah. Bayar mahal.

Ape-ape pun malam tu memang berdentum la. Bakar mercun sampai 3 serentak. Boleh gegar jantung. Wakaka!

Pastu tido la. Wakaka! Esok nak semayang raye. Tu yang kene tido awal.

Awal betul aku bangun sebab nak pegi semayang raye. Hoho! So ni kirenye aku balik dari semayang la. Hoho! Ade cite disebalik sebenarnye. Malas aku nak citekan kat sini. Wakaka!

Oleh sebab hero aku dah bangun awal pagi, pastu tengok aku dok lepak kat luar, tu yang aku bawak die jalan-jalan kat area depan umah tu. Hoho!


So ni gambar hero tengah dok berposing. Baju die tu kakak ipar aku yang buat. Same la ngan baju aku. Kirenye kami satu famili ni memang sedondon la. Hoho! Gare-gar baju anak aku ni la aku takde poket kat seluar. Wakaka!

Heroin aku lak die pakai baju ni. Hoho!  Baju die ni sedondon ngan bini aku lak. So pagi-pagi tu cam biase macam keluarge lain. Bermaaf-maafan sambil tuntun duit raye. Hoho!


Oleh kerana banyak sangat gambar. So aku kene la buat camni. Cam biase kalu keje untuk 10 minit, memang cincai la. Asalkan ade. Wakaka! Ni la hari raye pertama aku. Sebelah petang lak, bini aku ajak g beraye umah kawan die. So cam pergi 2 umah je. Sebab tu je yang ade n ujan lagi. Haha! Pastu dok umah semula. Muehehe!

Hari isnin pagi lak, kitorang nak tolak g Kedah, kampung bapak mertua aku. Memang bangun awal pagi coz riso jam ngan nak kejau kalu sampai cepat, leh buat banyak mende cepat. Mase pagi-pagi tu dah siap loading barang sume, dah siap panaskan enjin sume, pastu abang ipar aku perasan kete Honda bapak aku yang baru je kuar bengkel tu punye radiator bocor. Em..camne ayat aku ni? Pe-pe pun radiator Honda tu bocor la. Mule-mule nampak kat tempat flush air tu. Pastu tengok betul2 memang bocor banyak tempat la. Pastu bapak aku g usha bengkel yang bukak. Pomen lak bitau kalu nak buat kene antar g ipoh. Memang kompem la banyak bengkel tutup. Adohai! Tapi nak buat camne kan. Mende nak jadi.

Pastu kitorang brainwash la camne nak g Kedah. Siap ade idea nak cari kete sewe la. Hoho! Last-last decide g ngan 2 kete je wira ngan spectra. So aku memang tinggalkan stroller, carseat hero. Pastu loading barang sume then gerak ke Kedah. Patutnye ikut Simpang Pulai. Tapi baru je sampai kat Smoke House tu terus jam. Ikut pengalaman kalu jam camni, memang 3 jam baru sampai Simpang Pulai. So kitorang g la ikut jalan Tapah. Memang memusing. Haha!

So bile sampai kat Kedah, terus g lepak umah yang bapak aku sewe kat Jitra. Gedabak punye besau! 2 tingkat! Memang selese. Setiap bilik ade tandas! haha! 1 bilik ade aircon. Umah tu betul-betul kat sebelah bendang. Memang saujana mata memandang la. Tu yg bes tu. Malam tu kitorang g umah kakak bapak aku kat Telok Chengai. Memang betul kat sebelah PLPP yang aku boleh cakap kerap gak la pegi sane. Wakaka! Memang bes! Tapi bile aku g PLPP tu, aku tak singgah langsung umah sedare tu. Bukan ape, kenderaan takde pastu terlalu bz.

So ni gambar mase kitorang kat Kedah. Hepi-hepi je kan.. Siap ade adegan tolak kete lagi. Hoho!

Pastu ari Rabu baru kitorang gerak dari Kedah nak balik ke Kuala Kangsar. Cadangnye nak beraye kat umah abang ipar. Mase gerak dari Jitra, sampai je Alor Setar, kitorang lepak makan dulu. Mase tu pun memang dah petang dah. Dalam kul 2 camtu. Mase makan tu la bapak aku bitau, gearbox kete wira bocor. Hadoi! Aku g la check kat dipstick tu. Nengok2 dah hampir kering. Adohai! Mengeluh panjang aku dibuatnye! Mane taknye, dah la kat Kedah, tak familiar ngan pomen kat sini, dah lak tu gearbox yang problem. Nak taknak terpakse gak g antar kat bengkel paling dekat. Bapak aku yang deal ngan pomen camne. So oleh kerana kete tak dapat siap, aku lak memang kene balik coz jumaat keje, so kene la lepak kat umah sedare kat Telok Chengai tu. Nak buat camne kan. Repair pun perlukan duit gak. Hoho! Tapi aku tak stay umah tu coz aku kene berkejar ke Cameron. So aku angkut mak ngan adik ipar aku balik sekali. Tolak dari Telok Chengai dalam kul 8.30 sampai kat Cameron kul 1 pagi. Hoho! Mane taknye, sepanjang jalan ngan ujan lebat campur dengan jam nye lagi. Adoi! Letih beb! berape banyak kali aku behenti sebab nak ke tandas. Mane taknye dah la ekon aku memang sejuk tahap gile gaban! Pastu tak leh bukak tingkap coz ujan. Pe2 pun memang kene jalan slow. Sampai je kat umah, terus tido! Hoho! Penat gile!

Esoknye dalam kul 2 petang, aku ngan bini gerak dari Cameron balik ke Balakong. Cam biase ikut jalan Bertau ngan Sg. Koyan. So takde la jam. Tapi bile sampai kat area MRR2 memang jenguh r tekan brek. Memang jam jalan tu sebab ade kete rosak. Last2 sampai umah dalam kul 6. Nasib baik la. Hoho!

So ni la pengalaman aku mase raye haritu. Aku sengaje ringkaskan coz ni pun dah berjela panjang. Kalu aku cite berape lame tunggu kang, lagi panjang entry aku kali ni. Wakaka!

Neway dah habis dah cite pengalaman aku ni. Esok-esok kalu aku rajin menaip, aku taip. Kalu tak rajin, maknenye aku tengah layan game atau tv atau hero ngan heroin aku ni. Hokhokhok!

3 comments:

  1. Gambar no. 7 terbaik ar bro...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kerana memuji saye....saye sayang awak ketat2... kahkahkah!!

      Delete